איך להתכונן לגיבוש שייטת 13

שייטת 13 היא אחת היחידות המובחרות בצה”ל. יחידת הקומנדו הימי ידועה בהשתתפותה במלחמות רבות וביניהן מלחמת ההתשה, מלחמת יום הכיפורים ומלמת לבנון השנייה. רבים חולמים להתקבל לשייטת, אך מעטים מצליחים בסופו של דבר. כדי להתקבל לשייטת 13 יש צורך בכושר קרבי, פרופיל קרבי גבוה של ציון 97 ובלי סעיפים בריאותיים שעלולים לפסול בעת המיון הראשוני לצה”ל.

גיבוש שייטת 13 – טיפים והמלצות

כדי להתקבל לשייטת נדרשת הכנה לגיבוש שייטת 13 וזאת בנוסף לנתונים פיזיים ומנטליים טובים. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להתכונן ליום גיבוש:

  • להימנע מאכילה מופרזת של שומנים – מאכלים כמו צ’יפס מטוגן או מתוקים עלולים להזיק לאדם רגיל, ובמיוחד לצעיר המתכונן ליום הגיבוש של שייטת 13. משום כך, חשוב להימנע כמה שיותר מאכילת מאכלים מזיקים במיוחד בתקופה שלפני יום הגיבוש.
  • הקפדה על אכילת חלבונים – הגוף זקוק לאנרגיה רבה ביום הגיבוש, ולכן חשוב לאכול חלבונים שעוזרים לבנות את השרירים כמו דגי טונה, חזה עוף או ביצים.
  • הקפדה על אכילת פחמימות – פחמימות בריאות כמו פסטה, לחם ואורז יעזרו לבנות את השרירים באזור הכתפיים שבהן מסתייעים הצעירים לסחיבת מסעות. בדומה לחלבונים, גם הפחמימות מספקות לגוף אנרגיה רבה.
  • לרוץ בעליות – מכיוון שביום הגיבוש לשייטת 13 תידרשו להפגין כושר גופני גבוה, חשוב להתכונן כבר עכשיו. אחד האימונים הטובים ביותר הוא ריצה בעליות. אם אתם גרים במקומות שיש בהם עליות כמו חיפה או ירושלים, תוכלו להתאמן בריצה בעלייה. אם לא, חפשו בסביבת מגוריכם שיפוע שבו תוכלו לרוץ או השתמשו במדרגות של בנייני מגורים.
  • שחייה – השחייה משפרת את הכושר הגופני שלכם ותורמת לבריאותכם. הקפידו על שחייה בבריכה, ומדי פעם גם בים, כדי להתרגל לתנאי מזג האוויר השונים.
  • קבוצת כושר קרבי – קבוצת אימונים זו מכינה אתכם לקראת גיבוש שייטת בצורה מקצועית. המדריכים הם יוצאי השייטת עצמה וכן יוצאי יחידות קרביות שיעזרו לכם להיכנס במהירות לכושר כדי להכין אתכם לקראת היום הגדול. נוסף על כך, בקבוצת אימונים זו תהיו מוקפים באנשי מקצוע כמו מאמני לחימה שיעזרו לכם לתרגל אימוני הגנה עצמית, מורים ופסיכולוגים לשיפור היכולות הנפשיות וכן תזונאים שיעזרו לכם לשמור על הרגלי אכילה נכונים. כמו כן, קבוצת הכושר הקרבי כוללת גם אימונים אחד על אחד שנועדו להפיק מכם את המיטב.

מה מחפשים הבוחנים

גיבוש שייטת 13 דומה לראיון עבודה. אם המראיין בוחן את הידע והכישורים שלכם בעזרת שאלות מנחות, בשייטת 13 בוחנים את היכולות הפיזיות והמנטליות שלכם שתצטרכו להפגין בשטח. מלבד העובדה שתצטרכו להפגין כושר גופני גבוה, יבחנו אתכם גם על היכולת לעבוד בצוות.

כידוע, הצבא מורכב מיחידות של חיילים, חיילים אשר נדרשים להסתדר זה עם זה בכל מצב, גם אם הדבר אינו לרוחם ברגע נתון. כמו כן, ביום גיבוש לשייטת 13 ייבחנו הכישורים הטכניים שלכם וכן ההתמודדות שלכם עם מים, כדי לבדוק אם אתם מתאימים לקומנדו הימי.