אימון (אישי, עסקי, קריירה) – שאלות נפוצות

השאלות שכל מתאמן שואל את עצמו מקבלות מענה

מהו אימון? במה כרוך התהליך ואיך בדיוק הוא מתבצע? מהם סוגי האימון הקיימים ואיך כדאי לבחור את המאמן שלכם? האם יש הבדל בין אימון עסקי ואישי לבין טיפול פסיכולוגי? מי צריך אימון? למי זה מתאים? ריכזנו עבורכם תשובות לשאלות נפוצות.

מה זה אימון?

מה זה אימון?

מטרת האימון היא לחסל את הפער בין המצוי לרצוי. במילים אחרות, האימון מהווה פלטפורמה בה הלקוח בוחן את המצב הקיים ואת המקום אליו היה רוצה להגיע ומייצר לעצמו, מתוך דיאלוג עם המאמן, את הנתיב הקצר והיעיל ביותר להשגת המטרה. האימון אינו ייעוץ או טיפול. הוא תהליך המתבסס על הידע והיכולות שמביא הלקוח. מן הסתם, אדם שמגיע לאימון לא תמיד יודע איך להגיע אל המטרה אליה הוא שואף. מצויין! זו נקודת הפתיחה שרובנו יוצאים ממנה. במהלך האימון נקודות רבות של אי וודאות יעלו. על הלקוח, בעזרת המאמן, למצוא את הדרכים התואמות ביותר את היכולות האישיות שלו כדי להתגבר עליהן. חובת המאמן לנווט ולשקף למתאמן מתי הוא מרים ידים או מטיל ספק ביכולתו להצליח. המאמן “מנטרל” את ההתנגדות שהסביבה מציבה ומאפשר ללקוח לפעול באינטגריטי (נאמנות לעצמך). אימון מוצלח הוא אימון שבסופו הלקוח פרץ דרך בחייו הפרטיים או בעסקיו וקיבל כלים להמשיך ולשלוט בעתידו.

איך מתבצע תהליך האימון?

איך מתבצע תהליך האימון?

לרוב, אימון נמשך כ 3-4 חודשים, 10-15 מפגשים חד שבועיים בני שעה עד שעה וחצי. כיוון שהאימון מאוד סובייקטיבי, הדברים משתנים מלקוח ללקוח. המפגשים נעשים פנים מול פנים או טלפונית. אימונים טלפוניים מקובלים מאוד בארצות הברית והבריטניה ופחות בארץ, למרות היתרונות הברורים (כגון התרכזות בתוכן ללא הפרעות והסרת מגבלות זמן ומקום). במפגשים הראשונים יקבעו היעדים אליהם הלקוח יגיע ועל פיהם יקבע אופי האימון. בהמשך יעבדו המאמן והמתאמן לחשוף את העכבות והמגבלות בהן פועל המתאמן ואיך להתגבר עליהן. בין מפגש למפגש יעבוד המתאמן לקידום מטרותיו ויעדכן את המאמן במידת הצורך. אימון מסתיים כשהמטרה הושגה או אם אחד הצדדים מרגיש שהאימון לא מתקדם בקצב הרצוי.

אילו סוגי אימון קיימים?

אילו סוגי אימון קיימים?

ישנם מספר סוגי אימון בולטים וביניהם: אימון אישי, אימון עסקי, אימון מנהלים ואימון קריירה. אימון אישי מתאים לכל אדם באשר הוא, אימון עסקי ואימון מנהלים מיועדים עבור אנשים שבבעלותם עסק כלשהו או שמנהלים עסק כלשהו ורוצים לשפר את יכולות הניהול שלהם וכתוצאה מכך את העסק עצמו. אימון קריירה עוסק בשאלת בחירת הייעוד התעסוקתי של האדם ועוזר לו לקבל כיוון לגבי התחום בו הוא רוצה לעבוד ומה הוא רוצה לעשות בחיים.

מה ההבדל בין אימון לטיפול פסיכולוגי?

מה ההבדל בין אימון לטיפול פסיכולוגי?

טיפול פסיכולוגי מתמקד בעבר כדי להבין את ההווה. אימון מתמקד בהווה כדי לקדם את העתיד. הפסיכולוגיה בבסיסה חושפת את עברו של הלקוח על מנת להגיע לתובנות באשר לגורמים להתנהגותו של המטופל. האוריאנטציה היא של פתירת בעיות בהווה. האימון לא מכיר בעיות רק אתגרים. העבר משמש כלי להבנת דפוסי התנהגות על מנת להמציא דרכים חדשות להתגברות על מכשולים. התפיסה הבסיסית באימון היא שהמתאמן הוא המומחה לחייו ורק הוא יודע מה הטוב ביותר בשבילו. הפסיכולוג מצד שני נתפס כמומחה לעינייני הנפש ומשמש יועץ למטופל. האימון יכול להתבצע במקביל לטיפול פסיכולוגי במידה ויש תיאום עם הפסיכולוג. זאת על מנת לוודא שהלקוח יציב נפשית לקחת החלטות ואחריות על מעשיו.

האם אני זקוק למאמן?

האם אני זקוק למאמן?

התשובה כמעט תמיד תהיה – כן! כדי להיות בטוח, שאל את עצמך “האם יש תחום בחיי בו אני רוצה להשיג יותר ?” אם התשובה חיובית, מאמן יכול לעזור לך. כיום, תחום האימון מפותח כל כך שכמעט לכל תחום יש מאמן מומחה. זוגיות, עבודה, פנסיה והתפתחות אישית הם רק קמצוץ מתחומי האימון. החוכמה היא לבחור את המאמן שתואם את צרכיך.

איך בוחרים מאמן?

איך בוחרים מאמן?

תהליך האימון דורש פתיחות גבוהה בין המאמן למתאמן. לכן, בראש ובראשונה, תחושת הבטן משחקת את התפקיד המרכזי בתהליך הבחירה (באימון תגלו עד כמה הבטן חכמה). מאמן שלא משרה תחושת ביטחון ופתיחות לא יאפשר ללקוח לדבר בחופשיות על החסמים ומעצורים שמונעים ממנו התקדמות. כמובן שזה לא מספיק. כיוון שהאימון אינו מקצוע אקדמי, יש לוודא שהמאמן עבר הכשרה מקצועית במוסד מוכר. ישנה אסכולה הטוענת שמאמן צריך להיות בעל תואר אקדמי כלשהו. אני מסכים שהדבר יכול לרמז על יכולתו האינטלקטואלית, אך היא לווא דווקא רלוונטית לתחום בו אתה מעוניין\ת להתאמן. אם הכימיה טובה, המאמן עבר הכשרה ראויה ותחום האימון בו הוא עוסק תואם את המטרות, בינגו! מומלץ לפגוש 2-3 מאמנים לפגישות היכרות על מנת לקבל תחושה ולבחור את האיטרקציה.

מה צריך לעשות לפני פגישה ראשונה?

מה צריך לעשות לפני פגישה ראשונה?

למרות שמרבית העבודה תעשה במהלך הפגישה אפשר להגיע מוכן יותר. ערוך רשימה של כל התחומים בהם אתה מעוניין להשתפר\לקדם ברמת פירוט מקסימלית. אם אתה מרגיש שההתקדמות הטבעית שלך תביא אותך לשם בזמן הקצר ביותר, הורד את הנושא מהרשימה. עבור על הרשימה שיצרת ודרג אותה לפי רמת דחיפות (מה בוער לך בבטן). ההכנה הטובה ביותר היא לזהות את הפערים בין הרצוי למצוי, להגדיר את הזמנים בהם תרצו לצמצם את הפער ולבחון את המחוייבות (רצון) שלך להשלמת המטרות.